寄稿記事 ( contributed-article) 2019年12月25日
TAB(Testing, Adjusting, and Balance)とCx(Commissioning)の違い
訳:渡辺佳容子(Cx企画)、レビュー:吉田治典(BSCA理事長)
はじめに「試運転調整とコミッショニングの機能性能試験に関する米国と日本の違い」 ~ ハワイ会員 Ryan Chang 氏の投稿記事の前説として ~ をご参照ください。
現場でコミッショニング(以下、Cx)を実施すると、時々、試運転・バランス調整(Testing, Adjusting, and Balancing, 一般にTABと呼ばれる、以下、TAB)とCxの違いを尋ねられることがあります。どちらも、暖房・換気・空調システム(以下、HVACシステム)の完璧な運転調整と、エネルギー管理と温度制御の規準通りの性能検証に焦点を当てているように見えます。皆さんは、これを両方とも実行することは労力と施工者のコストを二倍にし、(Cxをしない場合と)同じ結果に終わると思いますか? TABとCxの2つの手順には多少の重複はありますが、その目的は大きく異なります。本稿の目的は、TABとCxの違いを要約することです。
定義によれば、TABはHVACシステムの試験、調節、およびバランス調整ですが、時には冷凍・冷蔵システムや配管システムの試験も含まれることがあります。適切に設計・施工されたHVACシステムであっても、快適・安全かつ健康的で生産的な環境を提供するためには、バランス調整を必要とします。TABの活動は、改修または新築プロジェクトの施工フェーズで実施されます。一方、Cxは、設計フェーズと施工フェーズの両方の活動があり、これらは、発注者要件(Owner’s Project Requirements)に基づいて行われます。
Cxはプロジェクトの引き渡し時の性能を高めるための品質に着目したプロセスです。設計フェーズでは、発注者には達成すべきCxプロセスの目標を定める機会が与えられます。これには、エネルギー効率の目標、持続可能性、メンテナンスの容易さ、建設予算、プロジェクトスケジュール、竣工日、ユーザー要件、その他の発注者の指示が含まれます。Cxプロバイダは、これらの目標を発注者要件(OPR)として文書にまとめ、それが設計図面と仕様書に展開するための規準として使用されます。Cxプロバイダは、プロジェクトが成功であると判断するために、発注者としての最低限の判定基準と目標を記載したCx計画も提供しなければなりません。
2つの専門業務(TABとCx)のもう1つの違いは、TABは主にHVACシステムで実施されることです。当初、新築建物のCxはHVAC関連装置と制御システムのチェックをすることでした。現在、Cxは、発注者がチェックしたいHVACシステム以外に、他の多くの建築設備を含むように進化しています。発注者は、Cxプロバイダに、配管、防火、火災警報、鉛直輸送、電気、通信、建物の外皮、医療用ガスシステムに関しても試験を依頼することがあります。発注者がシステムのCxを希望すれば、動作シーケンスを伴うようなあらゆるビルシステムに対して、事前機能試験(PFT, Pre-functional test)と機能性能試験(FPT, Functional performance test)の計画書を作成することができます。
次の2つのリストは、TAB事務所とCx事務所が、典型的な新築建物または既存改修プロジェクトで提供しなければならない役割と責任をまとめたものです。
米国外にある米陸軍防衛基地での建設プロジェクトも含んで、米国の建設プロジェクトのTAB業者は、通常、TAB認証機関(AABC、NEBB、TABBなど)によるどれか一つの認定を得ること必要である、ということを明言しておきたいと思います。これらの認定プログラムでは、しばしば、TAB請負業者に、設計レビュー、設計/施工/ TABにおける問題点の報告、証明付きの試験報告の提出など、付加的なサービスも実施できることを求めます。これらの付加的サービスは、一般に米国以外のプロジェクトでは必要ありません。試験・調節・バランス調整(TAB)の 請負業者の役割には、通常次のものが含まれます。
・設計をレビューすることにより、TAB会社がHVACシステムのバランス調整がうまくできないような設計上の欠陥を見いだす。
・ダクトの空気漏れ試験(DALT)を実施して、施工業者がダクトシステムを適切に気密化したことを実証する。
・試験、調節、バランス調整(TAB)を実行し、設計値に合わせてすべての気流、水流、および機器のバランスを調整する。
・空気と水の供給システムのバランス調整を行うために必要な校正済み測定器一式を所有・管理する。
・ピーク時の冷房負荷試験と暖房試験を実施して、システムが最大のシーズン負荷の条件下で設計冷房能力と設計暖房能力を発揮することを確認する。
・TAB作業中に見つかった、 HVAC関連装置および制御システムの全体的な動作に影響を与える設計または施工上の欠陥を報告する。
Cxプロバイダの役割には、通常、次のものが含まれる。
・設計フェーズの開始時に作成する発注者要件書(OPR)を発注者が作成するのを支援する。
・Cxをしなければならない機器、システム、およびシステムの動作モードを全て特定する。
・設計をレビューして、ビル設備とシステムがどのように動作するかを明確にする。もし設計情報が欠落していれば建築・設備設計者に情報提供を求める。
・Cxの対象となるシステム、Cxプロセスに関与する関係者、Cxで行う試験手順、問題解決の方法などを明示するCx計画書を作成する。
・設計意図と発注者要件(OPR)に基づいて、PFTおよびFPTのチェックリストを作成する。
・現場検査、PFT、およびFPTを実施して、システムが正しく設置され運転されることを文書化する。
・Cx実施中に見つかった問題を記録し、プロジェクト終了前にそれらの問題が全て確実に解決されたことを明示したIssue Log(課題経過記録)を作成・管理する。
・施工業者が作る(運転・管理)トレーニング計画書には、建物の引き渡し後に発注者はシステムをどのように保守すればいいのかを理解するために十分な情報が含まれていることを精査する。
・施工請負業者が実施するトレーニング計画書には、将来、援助が求められるときに必要となる、すべての機器メーカーと設備設置業者の連絡先情報のリストが含まれていることを精査する。
・Cxプロジェクト全体を説明する最終結果と推奨事項を文書化したCx報告書を提供する。
・Enhanced Commissioning(※)の場合、Cxプロバイダは建物運用時のシステムの性能維持に焦点を当てた継続Cxの計画を策定することもある。
※ LEEDによるCxのレベル規定で、通常よりも幅広く高度なCxを実施するもの。
TABとCxのもう1つの違いは、Cxでは、結果を出すために、ビル所有者、ユーザー、建設管理者、設計アーキテクト、エンジニア、施工者、サブコンの協力とコミュニケーションが必要なことです。
Cxは、プロジェクト共通の目標があることを、すべての関係者が理解することを求めるチーム努力です。(Cxでは)誰もが、プロジェクトがうまく進み、設備システムが完全に機能し、問題を見つけて解決し、建設を予算内にかつ期日までに終えることを望んでいます。どの関係者も、引渡し日の前の最終日に設計や施工の欠陥が見つかることを望んでいません。問題が起きれば、プロジェクトの時間や費用が増えて、発注者や施工者の予算が減ります。
Cxの目標は、問題を特定してできるだけ早くこれを正し、竣工前に費用対効果の高いソリューションを見つけることに焦点を当てています。
全ての関係者がこの責任を共有すれば、共通の目標に向かって一緒に働けます。成功したCxプロジェクトの最終結果は、すべての関係者が誇りに思う質の高い建物です。
寄稿記事 ( contributed-article) Dec. 25, 2019
THE DIFFERENCE BETWEEN TAB AND COMMISSIONING
Ryan Chang(TAB Engineers Inc.)
はじめに「試運転調整とコミッショニングの機能性能試験に関する米国と日本の違い」 ~ ハワイ会員 Ryan Chang 氏の投稿記事の前説として ~ をご参照ください。
While performing commissioning at a job site, I sometimes get asked what is the difference between testing, adjusting, and balancing (TAB) and commissioning (Cx). Both activities seem to focus on fine tuning the operation of heating, ventilating, and air conditioning (HVAC) systems and verifying the correct performance of the energy management and temperature controls. By performing both, do you expect to duplicate the effort, contractor’s cost, and end with the same results? Although there is some overlap between the two procedures, they are very different because of their objectives. The intent of this article is to summarize the differences between TAB and commissioning.
By definition, TAB is the testing, adjusting, and balancing of HVAC systems, which can also sometimes include testing of refrigeration and plumbing systems. An HVAC system that has been properly designed and constructed still requires balancing adjustments in order to provide a comfortable, safe, healthy, and productive environment. TAB activities are performed during the construction phase of a renovation or new construction project. Whereas commissioning has both design phase and construction phase activities, which depend on the Owner’s project requirements for the commissioning scope of work.
Commissioning is a quality focused process for enhancing the delivery of a project. During the design phase, the Owner is given the opportunity to define the goals for the commissioning process to achieve. This may include energy efficiency goals, sustainability, ease of maintenance, construction budget, project schedule, completion date, User requirements, any other Owner directives. The commissioning agent integrates these objectives into the Owner’s Project Requirements (OPR) document, which is used as a guide to develop the design drawings and specifications. The commissioning agent must also provide a commissioning plan that captures the Owner’s minimum criteria and goals for the project to be considered a success.
Another difference between the two professions is that TAB is performed primarily on HVAC systems. Since the beginning, Commissioning of new building construction was checking the HVAC equipment and control systems. Commissioning has now evolved to include many other building systems that the Owner desires to be checked. The Owner may request the commissioning agent to test the plumbing, fire protection, fire alarm, vertical transportation, electrical, communications, building envelope, and medical gas systems. A pre-functional test (PFT) and functional performance test (FPT) can be written for any building system that has a sequence of operation if the Owner desires those systems to be commissioned.
The following two lists summarize the typical roles and responsibilities that TAB and commissioning firms must provide on a typical new building or renovation project. I would like to clarify that construction projects in America, including construction projects on U.S. military defense bases outside of America, the TAB contractor is usually required to be certified by one of the TAB licensing organizations (AABC, NEBB, TABB, or others). These certification programs often require the TAB contractor to perform additional services such as design reviews, reporting design/construction/TAB problems, and providing certified test reports. These services are typically not required on non-U.S. projects.
The role of the testing, adjusting, balancing contractor usually includes the following:
・To review the design to identify any design deficiencies that would prevent the TAB company from successfully balancing the HVAC systems.
・To perform duct air leakage testing (DALT) to demonstrate that the contractor has adequately sealed the distribution ducts systems.
・To perform the testing, adjusting and balancing (TAB) and balance all airflows, water flows, and equipment to match the design quantities.
・To own and maintain a complete set of calibrated TAB instruments that are necessary for performing an accurate balance of the air and water distribution systems.
・To conduct a peak cooling test and a peak heating test to confirm the systems can deliver the design cooling and heating capacities under maximum seasonal conditions.
・To report any design or construction deficiencies that are found during the TAB process that affect the overall operation of the HVAC equipment and control systems.
The role of the commissioning agent usually includes the following:
・Assisting the Owner to develop the Owner’s Project Requirements document at the start of the design phase.
・Identify all equipment, systems, and modes of operation of systems to be commissioned.
・Review the design to define how is the building equipment and systems are supposed to operate. If any design information is missing, the information is requested from the A-E designer.
・Develop a commissioning plan that specifies the systems to be commissioned, parties involved in the commissioning process, commissioning test procedures, methodology for resolving problems.
・Develop PFT and FPT checklists based on the designer’s intent and the Owner’s project requirements.
・Conduct field inspections, PFT, and FPT to document the correct installation and operation of the systems.
・To create and manage the issue log that keeps track of problems found during commissioning and ensures that all problems get resolved before the end of the project.
・Verify the contractor’s training plan contains adequate information for the Owner to understand how to maintain the systems after the building handover.
・Verify that the contractor’s training plan includes a list of all the equipment manufacturers and the installation contractor’s contact information if future help is needed.
・Provide a commissioning report that documents the end results and recommendations that explain the overall commissioning project.
・For Enhanced Commissioning, the commissioning agent may also develop a plan for ongoing commissioning that focuses on maintaining the building’s systems during its occupancy.
Another difference between TAB and Cx is that commissioning requires cooperation and communication between the Owner, Users, construction managers, design architect, engineers, construction contractor, and subcontractors to deliver results. Commissioning is a team effort that requires all parties understand that we have a set of common goals for the project. Everyone wants the project to go well, the building systems to be working perfectly, debugged of problems, construction to be completed on time, and within the allowable budget. None of the parties are hoping that design or construction flaws are found during the final days before the handover date. These problems can add time and expenses to a project that can reduce the owner’s or the contractor’s budget. The goal of commissioning focuses on identifying problems to make corrections as early as possible to find cost-effective solutions ahead of the completion date. When all parties share this responsibility, they are working together toward a common goal. The end result of a successful commissioning project is a quality building that all of the parties can be proud of.